måndag 11 april 2016

Bra utveckling hos Kiropraktorn och dito MAF test - And The Healing Has Begun

So maybe there is a chance? Var hos min grymma Kiropraktor Thomas på Kan klinkiken både i lördags och idag. I lördags hade komtakten till höftböjaren lossnat helt igen. Istället för att trycka djupt på sidan av magen och aktivera triggerpunkt. Tog han ett livtag om mig och sa slappna av. Sen krama han till hårt och det knäppte till i ryggen och sen var benet starkt igen. Nästan som magi att känna sån enorm skillnad när höftböjarmuskeln är på och svarar och kan hålla emot. Lite hårdmassage på benet och sen en värstingsmaskin till laser som går över benet i små cirklar och skickar in energi i det skadade benet. Kändes klart bättre efter besöket men samtidigt lite segt att kontakten försvunnit i stort sett omgående direkt efter de 3 behandlingar jag gjort sen förra onsdagen. Det kan ta en tid men med rätt behandling så hittar snart kroppen rätt av sig själv säger Thomas.

Efter en drömdag igår med fin cykling 11 mil i sol, ett fantastisk Paris Roubaix, vilken sista timme! Sen grillpremiär och golfen med Masters upplösningen. What more can a man ask for? Ja ett cykelställ med plats för 4 cyklar kanske? Som min kära fru överaskade mig med när jag kom hem från träningen.

Cykelställ på plats i källaren

Det kändes sen bättre än på länge i benet idag. Var pigg imorse och bestämde mig för att ta nya Crescenten in till stan i morse. Benen kändes starkare med mer kontakt. Solen hjälpte nog till också. Hade tid hos Thomas igen på eftermiddagen och var lite spänd på status idag. Han testade benet och höftböjaren och idag var det kontakt för första gången och jag kunde hålla emot starkt runt 80%. Suveränt skönt. Mer laser, mer hård OND massage. Thomas säger att kroppen svarar kanonbra och att det redan är jätteskillnad på 4 behandlingar. Känns ju vansinnigt bra att höra och känna, och ännu bättre kändes det ute på cykeln i solen på väg hem.

Fick skön feeling och tog en rätt lång extra sväng för totalt 7 mil bort mot Markim och tillbaka. Körde ett MAF test (Maximum Aerobic Function) som jag skrivit många gånger om. Testet är en perfekt statuscheck för aerobisk form på medelpuls. Cyklade 1 mil med start vid avtagsvägen på Almungevägen mot Markim och sen tillbaka. 2 mil i jämnt tempo en bit under tröskel och jämn puls mellan 135-140. Kändes bra trots en hel del kantvind i båda riktningarna, lite sida med ut och tyngre sida mot hem. 36.6 fart och 290 w / 299 npw med 139 puls var ett riktigt roligt besked. Inte minst med starka lätta ben. Idag såg jag ljuset i tunneln. Hoppas det inte är tåget som kommer den här gången..


And The Healing Has Begun - En fantastisk sång av Van Morrison från klassiska Into The Music från 1979.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar