lördag 16 april 2016

Markim träningsrace

Var i Malmö och Kristianstad torsdag, fredag och vilade helt från träning. Dessvärre en svacka med höften och ett par sämre dagar med mer ont och en känsla att "kontakten" med höftböjarmuskeln hoppat ur igen. Testade hemma imorse och hade inget att hålla emot när Kajsa tryckte ned benet. För jäkla surt. Vid senaste besöken hos kiropraktorn både i måndags och onsdags hade jag bra kontakt och Smackloppet i onsdags var också ett stort steg fram men nu två steg tillbaka igen.

Funderade en stund på morgonen att ställa in men var samtidigt cykelsugen efter två vilodagar och tänkte att jag får ta det efter förutsättningarna och göra det bästa möjliga. Det brukar också kännas bättre i benet efter träning än av vilodagar så ut och trampa en stund.

Glädjande ändå en lite bättre känsla i klungan när det gick i 45 fart första 31 km varvet från Markim och bort mot Lunda Livs. Många starka cyklister kanske ett 35 tal och även om farten var hög så kunde jag utan nära döden upplevelse i alla fall åka med någorlunda ok, men känner i igångdrag och uppför backar att "saker inte funkar". Speciellt efter svängen ut på Almungevägen och uppför bort korta biten mot Lunda Livs. Där går det alltid väldigt fort och där fick jag slita hårt.

Några utbrytningar fick inte mycket till fäste och det började dra ihop sig till spurt. Gick fort sista 2 km så även om jag var med någorlunda i position efter sista knäppen med 300 meter kvar så hade jag varken huvud eller ben att spurta fullt med. Kom in 7:a. Stefan Ljungberg vann liksom förra gången i en stark spurt. Peter Lindqvist som hittat fin vårform 2:a.

Första varvet

Nästa varv lite lugnare i början men gick sen på hyggligt fort. Kändes trots allt relativt ok med snabb återhämtning men det är klippet som saknas. Kom iväg med 7-8 km kvar en liten stund i en grupp om 4. Vi försökte snurra runt i motvinden ett tag men klungan plockade in oss rätt lätt. In mot spurt igen i hög fart sista biten kom jag nu in fint efter backen på 5-6 e hjul strax bakom Ljungberg. Men när de sprintade var jag lite sen på pucken och lyckades inte ta hjulen på Ljungberg och Lindqvist som åter var 1 och 2:a. Stefan 95 kilo och peakpower upp mot 2000 w blir tuff att spurtslå i år, det kommer nog fler få uppleva. Min gamle klubbkompis i CK 08 Hans Berggren också i fin form låg 3:a in mot mål sista 50 meter. Trodde jag kanske skulle kunna ta mig förbi närmade mig lite men 30 meter före fick jag ge slaget förlorat och kom in 4:a. Var ändå klart nöjd med det, träningen och dagens race, men längtar nu verkligen att få känna kontakt, klipp och styrka igen. Nästa gång kanske?