måndag 18 april 2016

Personbästa på Skålhamravägen

Det är inte ofta jag tar personligt rekord på de vanligaste träningsvägarna i norrort nära hem. Men det gjorde jag glädjande idag på hela Skålhamravägen en mil norrut. En väg som jag cyklat mer än de flesta sista 5 åren.


Skålhamravägen är en riktig pärla och det är svårt att förstå hur så mycket "långt ut på landet" kan ligga så centralt och nära Sollentuna,Täby, Upplands Väsby och Vallentuna. Fantastisk fin och lantlig miljö förbi några gårdar här och där och fina Täby GK.

Skålhamravägen den 7 februari i år (bättre väder då än nu)

Riktigt kuperat och en hel del böljande och delvis blinda kurvor så det gäller att alltid ta det lite försiktigt. Även om det är få bilar man möter på vägen så dyker de upp ibland och alltid förstås då i en blind kurva. Om jag inte minns fel så körde en känd musikartist nästan ihjäl en cyklist här i en olycka för några år sedan. Läskigt. Dock superkul väg att cykla men kanske inte helt på max. Speciellt inte om det är blött och regnigt som det var idag med 7 grader. Men 7 grader på vägen hem idag från stan var ju hela 3 mer än de 4 som var i morse på inpendlingen. Men då var det sol som värmde lite åtminstone första 10 min. Gungor och karuseller, man får vara glad för det lilla som cyklist i Sverige i april.

Fick i alla fall feeling i ruggvädret och började hårdkörningen redan ner för Frestabacken och gick stenhårt i medvinden upp till rondellen en sträcka jag cyklat hundratals gånger men bara 5 sekunder fortare än idag.


Gasade sen hela Skålhamravägen norrut och ökade till max (förutom utför och i kurvorna där jag kör försiktigt) med ca halva kvar. Tog stenhårt då medvinden byttes till kantvind sista två km.

En fin slutspurt sista 5 km med en 2 plats all over.

Med hårt tempo redan från Vattentornet blev det en knapp halvtimme med full fart. Skönt mör i benen nu och bra gensvar från kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar