lördag 2 april 2016

Markim träningsrace

Cyklade det första av dagens två race runt den så välbekanta Markimslingans 31 km. Många starka cyklister och runt 40 pers till start. Niclas Näslund bjöd mig och Mats "Pilen" Pihlström på en bra uppvärmning först. Vi hade träffats vid Vik skolan för att cykla de 12 km bort till starten vid bollplan Kämpavallen. Niclas är inte mycket för lätt rull och satte av i en enmilsförning, andra 5 an gick på 7.20 så jag frös inte mycket när vi kom fram trots 3 grader i luften.

Hade inga större ambitioner med dagens träning än att försöka hänga med. Långt kvar till storform men de här loppen brukar kunna ta en bit på väg till dito med många attackvilliga cyklister och hög fart mest hela tiden. Man blir bra på det man tränar helt enkelt. I alla fall om man kan lyckas undvika och skada sig allvarligt..

Det satte förstås av i en ruggig fart direkt och jag sladdade längre och längre bak och fick slita rätt hårt för att inte bli droppad första 10 min. Tuff sport det här cykling när man känner sig klen. Bet i alla fall ihop och kom som så ofta in i åkningen lite bättre ju längre varvet gick. Det gick fort 43 snitt efter halva varvet och 42.5 i mål efter motvinden sista milen. Jag hade glädjande kraft nog sista milen och vara med och köra in en utbrytargrupp om 6-7 man som hade en hygglig lucka. Men sista 2 km med mycket vind på nosen i hög fart tog hårt så någon kraft att spurta hade jag inte. Hade även i förväg bestämt att inte spurta vill inte ta minsta risk så här tidigt och ej fullt rehabad då jag mentalt känner att skulle jag gå omkull hårt redan nu så är det nog färdigcyklat på den här nivån. 

95 stenhårda kilo Stefan Ljungberg har skött vinterträningen exemplariskt och tog klart första heatet efter en stark spurt. 

Bild från ett Markimrace förra sommaren då jag lyckades ta heatet och Stefan precis före linjen. Är det möjligt att ta sig dit igen?

Jag rullade ändå nöjd in efter 43 min cykling med hög puls. För mig höga 150 i snitt och 167 högt. Nivåer jag har svårt att nå själv på träning. Så verkligen fin träning. Effektmässigt har jag en bra bit kvar men steg för steg.. Kul också efter att ha kollat Ibike filen. Försöker ju jobba på att cykla med högre kadens och hade nu hela 98 i snitt och 103 sista 10 minuter när det gick som hårdast. Lite pga Dura Ace DI 2 kanske också känns lite smidigare och lättare att växla ofta för att hålla uppe frekvensen. 

Nya Crescenten jag fick igår kändes helbra, rapp och fin, lätt att hålla linjen och följsam. Det sitter ett par nyutvecklade TEC kanttråd hjul ca 40 mm med bred modern fälgdesign, de kändes BRA och lätta.


De andra cyklade iväg för ett varv till men jag åkte hem istället. Kände mig klar för dagen men allra mest för att vi skulle ha födelsedagsbjudning och mycket släkt på middag då Kajsa fyller år i veckan. En brakmiddag  och 4 efterrätter senare fanns inte ett spår av kaloriunderskott kvar. Cheesecake, blåbärspaj & vaniljsås, chokladkaka och glass..

Kajsa blev nöjd o glad för alla presenter och röda mockaskorna från mig





1 kommentar:

  1. Kul och få ett ansikte IRL - Ni måste ha haft bra sammarbete/rull i klungan, kändes som att det gick rätt bra där framme - Kul att du verkar ha tagit dig tillbaka efter höftskadan!, kör hårt nu!:) /Johan G

    SvaraRadera