söndag 16 juli 2017

Arv & Miljö - Epigenetics - Du blir vad du tänker

Jag har börjat skriva dikter. "Sommaren är slut - Snart kommer hösten - Det är stabilt" Vad tror ni? Har vi nåt här? Nej jag bara skojade, kom att tänka på en serie radiosketcher back in the days där Mårten Andersson härmade Dr Alban på ett väldigt roligt sätt, om än måhända lite över gränsen till personlig förföljelse. Dikten ovan ringde "Alban" med till Bonniers förlag när han ville ge ut en diktsamling. Underbar lyrik i bästa Tranströmer klass enligt mig:-) Här en höjdare till när han ringer serietidningsförlaget och vill börja sälja jultidningar. "Får man visitkort? Dr Alban Chefsjultidningsförsäljare, D Flex Jultidningsförsäljare (D Flex Dj, Albans polare och profil från förr i Stockholms nöjesliv) Dr Alban vill sälja jultidningar Albans språkliga legacy är stort. Jag använder fortfarande uttrycket "A men hallå" och "Det är stabilt" frekvent. Mer om Alban lite längre ned med en lite seriösare koppling.

Det här inlägget handlar om inspiration. Inspiration till att du faktiskt kan förändra hela din biokemi och bli vad du tänker. Läs länken nedan och lyssna på podden så klarnar bilden. Jag har till min stora glädje fått mycket positiv feedback kring bloggen om inspiration. Inspiration till träning och utveckling av sig själv. Inspiration till att det går att komma tillbaka från tuffa tider. Inspiration till insikten att allt går och går det inte så går det ändå. Det är verkligen kul att få sån feedback och det blir som en stor positiv spiral för mig själv också. För egna tankegångar och strävan framåt mot nya mål och utmaningar.

Häromdagen såg Vera 11, min yngsta dotter och jag lite på Allsång på Skansen på TV. De hyllade Björn Skifs som fyller 70 i år. Både Vera och jag fascinerades av hans ungdomliga utseende. Arja Saijonma var också med och sjöng. Arja är 73 i år och ser precis som Björn minst 15 år yngre ut. I det ögonblicket kom jag på det. Varför de ser så unga ut? Tidigare har vi hemma framför TV:n kommenterat samma sak kring Tomas Ledin och Niklas Strömstedt. De ser ju knappt ut att åldras något? Vad beror det på? Tur i genlotteriet för just en massa sångare? Nej självklart inte. Det är förstås för de tränat sina ansiktsmuskler i så många år. genom all sång. De har genom sin livsstil ändrat sitt utseende och dramatiskt försenat ansiktets åldrande. Andra exempel på samma fenomen är just Dr Alban ovan som också ser väsentligt yngre ut än vad han är, Sylvia Wrethammar och Lill Lindfors 77 är ytterligare exempel på att allt är träningsbart. Även utseende. Måste börja sjunga lite mer i duschen nu tror jag:-) Älskar ju musik så mycket men är helkass på att sjunga tycker alla mina tjejer och jag måste nog tyvärr ge dem rätt. Men ni vet, practice makes good måste ju gälla även här, eller? Nej pappa! Tyst, du är ett lost case säger mina tjejer:-). Oavsett sång eller inte så tänker jag i alla fall att med all träning och nyttigheter jag stoppar i mig så är det väl rimligt att tro att min kropp kan hålla sig i bra skick minst 50 år till eller så.

Jag blir mer och mer övertygad om att tanken kraft är enorm för ditt välmående. Inte bara för det psykiska utan kanske minst lika mycket för din fysiska hälsa. Du blir vad du tänker. Jag skrev om det här med arv & miljö på Cellexir bloggen. Möjligheten att påverka dina gener med s.k Epigenetics (hur livsstilen kan förändra, aktivera bra eller dåliga gener). Läs gärna det och missa inte att lyssna på podden och en intervju med Dr Bruce Lipton en legend och pionjär inom Epigenetics forskning. Det är insikter som är minst sagt mindblowing. Du blir vad du tänker. Tänk på det!

https://cellexir.se/blogs/news/dina-gener-arv-miljo-its-how-you-play-your-piano


Nu har jag cyklat ut till landet på Smidö.med sedvanliga omvägen över Sigtuna och Eriksund för 67 VÄLDIGT blåsiga km. Fin medvind till Arlanda och sen värstingsmot med regn som bonus sista 2 milen från Eriksund. Gick ändå rätt fort och kändes bra. Belöning nu framför tv:n med TDF och en recovery pilsner. En veckas hårdkörning till väntar som finslipning tll Nordiska mästerskapen   linjelopp söndag 30 juli. Fått ihop 57 mil på 5 pass den här veckan. Tre stenhårda pass och sen igår ett härligt lugnare distanspass på kanonfina småvägar jag sällan och t om aldrig i något fall kört förut. 14 mil i trevligt sällskap, bra väder och en fika på Drömkåken mellan Rimbo och Edsbro. Även det för första gångem. Toppklass på varm kyckling & baconmacka, miljö, sällskap och en fin runda i solen.

6 kommentarer:

  1. Hej Jonas,

    Jag har läst din blogg under en månad cirka, och är otroligt imponerad av dina prestationer. Fantastiska resultat och kontinuitet.
    Nu undrar jag lite försiktigt om du skulle kunna ge mig några snabba råd, om du orkar?

    Jag skall cykla cykel-benet i Sthlm Tria den 27 augusti i år. Så cirka 6 veckor tills dess.
    Jag är en ganska medioker cyklist men har gjort Ironman (30km/h snitt på 18mil på tempohoj), halv-iron med cirka 32.4km/h snitt på 9mil.
    Nu skall jag cykla 4mil stadsbana (över Västerbron 8ggr) på en bana med väldigt många andra cyklister ute samtidigt, av blandad kvalitet. Non-drafting.
    Fråga 1:
    - Skall jag använda tempohoj med disc och struthjälm eller skall jag köra med linjehoj med högprofil (kanske ev disc bak), struthjälm och tempopinnar, vad tror du är bäst givet bana och antal cyklister?
    Fråga 2:
    - Hur tycker du att jag skall lägga upp min träning de närmsta sex veckorna för att få ut det mesta av mina cykelben? Jag skall veckan innan sthlmsracet köra ytterligare en halviron, kanske inte optimalt så nära inpå men inbokad sedan länge.
    Jag kör kontinuerligt benstyrka såsom upphopp, knäböj, marklyft, utfallssteg och liknande, samt diverse annan träning såsom open water sim och löpintervaller.

    Kommer inte klandra dig om jag gör en kass cykling :-) Men om du omedelbart tänker "backintervaller" eller liknande så får du gärna tipsa om det.

    Om mig:
    181cm lång
    44år gammal
    84kg tung (5kg kan gärna försvinna utan att jag skulle sakna dem)
    19.5% kroppsfett, så ingen Froome direkt.
    Har tillgång till både linje- och tempocyklar av god kvalitet.
    Kan cykla i garaget.
    Dock ej tillgång till några bättre backar utomhus, bor i Enskede.

    Stort tack för eventuell hjälp och lycka till på det stundande NM!

    MVH
    Reine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Reine! Tack för positiv feedback, kul. Vad kul också med STHLVadM Tristafetten. Jag tror jagkan ge hygglig input där eftersom jag cyklade den 2013 och stod inför samma val, läs här http://jblifecycling.blogspot.se/2013/08/rr-stockholm-triathlon-stafett.html?m=1
      Valde tri / tempocykel med 58 mm hjul. Klockrent och sannolikt klart bättre val än linjehoj. Disc går nog lika bra bak (hugget som..)

      Vad gäller träningen så brukar jag tycka variation är nyckeln. Blanda långt och lugnt med kort och hårt och allt därimellan. Längd på intervaller spelar nog mindre roll. Det är minuter med puls över 90% max (räcker med 90-93%)som bäst bygger syreupptag. Du behöver inte köra 97% och gå in i väggen med långa recoverytider som effekt. Ett bra sätt för att bygga tempostyrka för en timmes hårdkörning som loppet innebär är ju att simulera just det loppet i tid och ansträngning några gånger med rejäl uppvärmning så du orkar ligga runt 90% hela loppet.

      Fortsätt med lite kompletterande benträning men var noga med vilan återhämtning kanske räcker med 1 g / vecka under säsong.

      Formhöjare som funkat för mig inför priolopp. Mycket volym och 50 mila veckor i ca 4 veckor följt av en mycket lätt sista vecka innan lopp med bara ett eller två korta pass under timmen men med 85 upp till 90% intensitet tex ettpar 20min intervaller. Se till att vara rejält utvilad,cykelsugenmed spritti benen känsla på loppet. Våga vila sista 2 dagar helt alt kortare "väckningspass" sista dagen.

      Stort lycka till och hör gärna av dig med feedback om hur det gick.

      Bästa hälsningar Jonas

      Radera
  2. Här tror jaglänken från Sthlm Tristafett fungerar
    http://jblifecycling.blogspot.se/2013/08/rr-stockholm-triathlon-stafett.html?m=1

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt utförliga svar Jonas! Väljer nog som du tempo med profilhjul alt disc. Har inga problem med variation i min träning givet att jag försöker serva alla tre disciplinerna inför min HIM (Sala Silverman som ligger 19e aug), efter HIM blir det nog vila 2dar och sedan 1-timmes urblåsningar tisdag samt onsdag, beroende på hur benen känns. Har bra Sufferfest-video för 5x4min-intervaller som jag kan köra på fullt, inga rödljus/hundar/bilar att ta hänsyn till. Svårare att få in de låånga passen dock, men jag ska försöka.
    Jag återrapporterar och tackar för din input.
    Stort tack!
    Reine

    SvaraRadera
  4. Och tack för länken, intressant läsning onekligen!

    SvaraRadera