torsdag 27 juli 2017

Rödvinsdieten levererar - 42.4 kmh 2 mil test med racer

Wow vad kul. För två år sedan en vecka innan Masters VM i Danmark cyklade jag ett test Fysingen runt knappa 2 mil med 42.3 i snittfart solo med linjecykel. En fart jag aldrig varit riktigt nära vare sig förr eller senare. Har haft det där passet och den känslan i bakhuvudet sen dess och tänkt vad härligt det skulle vara att få uppleva det igen. Trodde nog inte det skulle hända. Inte minst efter en bruten höft några veckor senare på hösten som gjorde att jag gick och haltade som Zeb Macahan i 1.5 år innan jag fick operera bort 250 gram titan nu i januari. Inte blev förutsättningarna så mycket bättre av 11 brutna ben och en punkterad lunga ett drygt halvår senare på Mallorca. Men idag gjorde jag det. Cyklade fortare än någonsin tidigare med en linjecykel out & back 1 mil i vardera riktningen på Almungevägen samma sträcka som jag brukar köra mina tester. 

Det blåste väldigt mycket, hård sidvind i båda riktningar, långt ifrån bra förutsättningar, men kroppen var helpigg, precis som jag hoppats och trott efter två vilodagar efter de hårda träningsveckorna innan med 117 mil på 14 dagar. Practice + Rest = Progress och idag fungerade den formeln och de senaste veckornas strategi alldeles utmärkt. Ser verkligen fram mot NM och linjeloppet på söndag i Randers Danmark. 

Gick nära max idag med 156 i snittpuls vilket är 91% av maxpuls. Efter de två milen med linjecykeln skulle jag köra samma sträcka med tempocykeln för att testa de nya inställningar som jag skrev om igår. Så jag tömde mig inte helt, även om det var nära i den stentuffa hårda vinden. Vindmätaren visade dessutom nettoförlust på 1 kmh. När jag såg att jag var på väg att matcha 42.3 spurtade jag sista km och var uppe på 42.5 men sen kom lite uppför och byvind mot sista 200 m så jag slutade på 42.4 snitt men förstås hur nöjd som helst med det. Höga 98 i kadens brukar ligga runt 80-85 på träning men så här i maxfart går den upp mot 100 nuförtiden både på tempo och linjecykel.

Körde min älskade Merckx EMX 7 med Zipp 808 NSW både fram och bak och hade dessutom både tempodräkt pch tempohjälm för att ha samma setup på båda testen. Så vad gäller optimal kittning på cykel och övrig utrustning finns nog inte inte mer fart att att hämta. Ska det gå snabbare med linjecykel är det kroppen som ska göra jobbet. 

Ambitionen var också att testa hur mycket fartskillnad det var mellan cyklarna och kroppen i tempoställning vs linje så Ingen "fusk" tempoställning på racern. Hånderna i bock eller hoods men förstås övrigt så aero och snabbt som möjligt.



Tillbaka till Vikskolan för att byta cykel. Inte helt peppad på ett varv till just då och insåg ganska fort att jag inte hade vare sig fysisk eller psykisk kraft till liknande kraftuttag men ville testa den nya högre barinställningen och cyklade sträckan i ca samma fart som med racercykel. Lite långsammare faktiskt 42.1 fart men till 10 pulsslag lägre och 146 i snitt. Blåste alldeles för mycket för att kännas helt bra på tempocykeln. Jag kan inte riktigt bedöma om de ändringar jag gjorde kommer hjälpa mig eller inte. Måste prova lite mer hur det känns, blev inte helt övertygad första gången. 


Rödvinsdieten under semestern (ja ganska ofta annars också:-) verkar fungera. Det kan ju ha lite med träning och övrrig livsstil att göra också..

Efter allt jag varit med om att nu kunna cykla fortare än någonsin gör mig nästan lite stolt och förstås väldigt glad och visar väl på sitt sätt att som jag brukar skriva "Allt går och går det inte så går det ändå".

Peak speed supplement. Try it you will like it! https://cellexir.se/


4 kommentarer:

  1. Lycka till på mästerskapen nu!

    SvaraRadera
  2. Lycka till på VM nu, du verkar ju vara i grym form! En reflektion, tänk på att det, om inte alltid så i alla fall väldigt ofta, blåser rejält i Danmark. Tänker mest på hjulval vad det gäller tempospettet....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja vinden är en faktor men jag kör bara linjeloppet nu och där är mina Vision 55 hjul aldrig något problem även i stark vind.

      Radera