söndag 23 juli 2017

Att toppa form till tävling

Inte det lättaste och inget recept finns nog som fungerar för alla. För egen del har det varit mycket trial and error, att försöka lära sig av erfarenheter, bra och dåliga i kombination med input i ämnet från experter. Jag tror nu i alla fall jag har kommit fram till en rätt enkel modell som fungerar bra för mig. Oftast i alla fall, får väl gardera mig, för det här med hur kroppen svarar det kan man aldrig vara riktigt säker på eller helt förstå. Det är väl också lite tjusningen med den här typen av försök till prestationsoptimerimg. Life is like a box of chocolate. You never know what you gonna get.

Principen är enkel enligt formeln Training + Rest = Progress. Hur toppningsprocessen skiljer sig mot mee ordinär kontinuerlig träning är att bryta ner kroppen lite mer under träningsfasen, pressa den lite hårdare med volym den inte äv van vid. För att sen under vilofasen, tapering ge den ordentligt med tid att bygga upp sig, läka till en starkare nivå än innan.

Experterna förordar förenklat följande: 4-5 veckor med tung träningsbelastning, klart mer än vad du i genomsnitt tränar. För mig i cykel på hemmaplan innebär det ca 50 milaveckor i varierande tempo med inslag av alla zoner i intensitet.  Normalt tränar jag i snitt över året ca 30 mil / vecka. Efter det en tvåveckorsperiod med mycket vila och träning ca varannan eller var tredje dag, men bara korta pass runt timmen, dock med inslag av hög intensitet i zon 4-5. Efter två "tapering" veckor är du i ditt livs form och passar in dagen för din tävling. Svårare än så är det inte. Inte i teorin i alla fall:-). Men kroppen är en känslig maskin och finliret kan lätt misslyckas med lite oflyt. Kag följde den här principen inför Masters VM 2015 också i Danmark. Det gick väldigt bra men den allra bästa peaken och kraften hade jag en vecka innan VM och efter 1 vecka tapering. Då cyklade jag med kraft jag aldrig varit i närheten av vare sig innan eller efter under ett tvåmils teat på racer. Därför kopierar jag nu den modellen och kör bara 1 vecka tapering. 

Är alltså inne i en toppningsperiod nu och hoppas på en formtopp nästa söndag då jag ska cykla NM Masters H 50 linjelopp i Danmark Randers. Allt med cyklingen har ju nästan gått löjligt bra i år och formen har varit på peaknivå nu i juni och juli. Det blev dels därför samt av tidsskäl efter uttagning i landslaget och sent inplanerat NM ett lite modfierat toppningsprogram. Ett koncentrerat program på 3 veckor istället för det dubbla. Två volymveckor och en taperingvecka. De två volymveckorna är gjorda nu med 107 mil.

Tar ett pass till imorgon sen helvila två dagar följt av ett småhårt 1 timmes pass på torsdag sen ny vila två dagar ev lite kort incykling lördag i Danmark innan loppet på söndag. Då är det BAM och unleash hell som gäller..

Jag var uttagen att köra tempoloppet på lördagen i landslagströja också. Hade varit jättekul men jag tackade nej efter att två gånger i juni både på Sthlm 4 dagars och på VSM haft väsentligt sämre ben på linjelopp efter en "tempotömning" dagen innan. Börjar känna min kropp ganska bra och det tar "för hårt" med ett maxuttag dagen innan årets viktigaste lopp så denna gång vill jag ge mig själv bästa förutsättningar.

Är lite nedkörd nu efter 107 mil på 13 dagar varv en hel del snabba mil. Det känns ändå förvånansvärt bra. Igår dryga 8 mil racer med 38.2 fart på 139 pulssnitt 80% av max och drygt 300 w i två timmar med reserver kvar. Idag dryga 8 mil till med tempocykeln mestadels lugnt men en riktigt hård 16 km intervall i stort sett på max korta Odensala tempobanan.


Bra tungt ut i rätt stark sida mot men fort hem med över 47 snitt de 8 km hem. Underbar känsla att cykla tempocykel fort i medvind och känna sig stark. 


Sammanfattningsvis tror jag inte man behöver göra det så mycket svårare än att ae till att få 2-5 volymveckor (beroende på tid och förutsättningar) följt av en eller två lugnare taperingveckor med korta ganska hårda pass med mycket vila emellan. Vad du tränar på volymveckorna tror jag spelar mindre rioll bara det är bra varierat i alla pulszoner.

Lycka till!

Peak form supplement:-) https://cellexir.se/collections/all

2 kommentarer:

  1. Lycka till nu på NM Jonas, starkt kört i år och fantastisk comeback från skadorna. Kul blogg och fint att du dricker en pilsner eller lite vin ibland, visar att du tar lagom alvarligt på cyklandet😊

    Mvh, Bengt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bengt kul att höra. Ja verkligen en fin återkomst. Hoppas "rödvinsdieten" fortsätter leverera💪😉👍

      Radera