tisdag 4 juli 2017

Landslagsuppdrag och solo 86 km med ben jag gärna hade haft i lördags

Två dagars välbehövlig vila efter Masters SM så var kroppen idag cykelsugen igen. Trots 11 grader, mulet och kalla vindar (ständigt denna vind :-( så fick jag drygt 2 fin fina timmar och 86 km.  På pricken samma distans som på VSM linjeloppet i lördags, men oj vilken skillnad i kroppen. De benen skulle jag haft i lördags, då hade det blivit åka av på ett helt annat sätt. 

Idag kunde jag hålla runt 38 fart med 80% av maxpuls trots risigt väder. Härlig lätt känsla hela vägen och riktigt bra ben idag. Vilken skillnad i både känsla, kraft och effekt mot i linjeloppet. Varför blev det så kan man ju fråga sig? Är det inte lite klantigt att vara i toppslag 3 dagar efter SM? Jo det kan man absolut tycka, men huvudanledningen till en kropp inte på topp i lördags är jag övertygad om stavas full tömning av kroppen på tempoloppet dagen innan. Det här med form och timing av toppkraft är lynnigt men nu har jag två gånger i rad under juni efter stenhårda tempolopp upplevt väsentligt sämre ben på tävling dagen efter. Först på STHLM 4 dagars och nu VSM. Stenhårda om än relativt korta tempolopp verkar ta hårt på mina ben dagen efter och det är benstyrkan som är min relativstyrka i cykling. Tur ändå att det gick så pass bra ändå i lördags. Det är väl heller inte så konstigt att det sitter i ordentligt dagen efter, men nu har jag verkligen en så stor skillnad två gånger att det är som jag är två helt olika cyklister.

Igår fick jag också ett trevligt mail från förbundet med besked om landslagsuttagning till VNM i Randers Danmark sista helgen i juli. Väldigt roligt. Uttagen i linje och reserv med trolig plats även i tempo. Av skäl ovan dock så känner jag nog för att satsa fullt och enbart på linjeloppet då loppen även där går dagarna efter varandra. Vill kunna göra skillnad om jag ska vara med och chansen för det känns betydligt större utan tempokörning.

Siffror på dagens pass
Topp 1 timme mitt i Gamla Norrtäljevägen out & back
Topp 20 min
Topp 5 min

Make Your Cells Happy:-) 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar