tisdag 25 juli 2017

The quest for speed - Nya däck nya inställningar på tempocykeln och anmäld till Hjälmartempot

När jag cyklade VSM cyklade jag linjeloppet på ett lånat ENVE hjulset och på dem satt det Specialized Turbo Cotton däck. Hjulen rullade så galet bra under linjeloppet och kände att jag rullade ifrån större tyngre killar utför. Det finns ju också test som rankar det som världen snabbaste däck. Har kört länge på Conti GP 4000 och är klart nöjd med det, men blev sugen på att ha de här till NM. Så jag handlade två 24 mm på Cykloteket hemma i Häggvik. Ville ha latexslang i för ytterligare marginal gains, ja marginal och marginal? Latexslang kan göra upp till 5 watt per hjul http://www.cyclingweekly.com/news/product-news/latex-inner-tubes-worth-hassle-282066 och då är det i min värld ganska mycket "marginal gains" på den här nivån. De hade inga latexslangar på Cykloteket däremot hade jag själv två stycken hemma men med 60 mm ventil som knappast skulle funka på mina Vision 55, men tänka sig med minsta möjliga marginal lyckades jag klämma ut ventilen exakt tillräckligt så det lilla munstycket på den smidigaLezyne pumpen precis kunde nypa om. Men det var så tight att jag var tvungen att ha Kajsas hjälp att pumpa när jag tryckte ut ventilen på däcket med båda händerna. Vågar inte provköra dem nu innan NM om det skulle bli punka, då är det kört. Hur de känns får bli en överraskning till loppet på söndag.

Tight tight med ventilen

Imorgon däremot ska jag testa nya inställningar på tempocykeln. Tror det vore bra om jag kunde minska "gapet" in mot kroppen som blir väldigt mottagligt för vinden. Se bilden nedan från VSM. Har nu höjt styret och barsen 3-4 cm och hoppas  kunna stänga gapet lite mer och komma ner med ryggen i mer rät vinkel. 


Här på bikefit med Peter Hugod i våras ser det lite bättre ut men man ska ju klara av det på vägen också..


Har även vinklat upp barsen lite som ytterligare stänger luftinflödet. Ska testa det imorgon på en 2 mils hårdkörning strax under max och gör samma sträcka även på racer som jämförelse. Det blir ett lagom sista pass inför NM på Söndag efter två sköna vilodagar nu.

Ny högre position
Den gamla

Den 6 augusti har jag nu också anmält mig till en väldigt spännande utmaning Hjälmartempot ett sololopp på valfri cykel 138 km runt Hjälmaren start och mål i Örebro. Banrekord 3.28 blir något att kriga mot. Gillar du långcykling solo eller är Triatlet och vill ha ett riktigt generalrep inför Kalmar anmäl dig vet ja. Info nedan.

https://docs.google.com/forms/d/1cDxf1F2j_bC3nebHAIJt9I_7Wl7-wzWb5RxOJlm3YOY/viewform?chromeless=1&edit_requested=true




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar